Dopravní pojištění a ručení dopravce
Dopravní pojištění je jedním z nejstarších druhů pojištění a kryje věcné škody na zásilce,
ke kterým dojde v přímé souvislosti s riziky, kterým je zásilka během přepravy vystavena.
Je ve své podstatě velmi variabilní, neboť rozsah pojištěných rizik lze modifikovat podle
pojistných potřeb a s ohledem na druh zboží, trasu přepravy a druh dopravního prostředku.
Při mezinárodní přepravě je možno do pojištění zahrnout i politická a válečná rizika. Jedná
se o pojištění uzavírané zásadně ve prospěch toho, kdo má na přepravované zásilce zájem a
nese tedy riziko náhodné ztráty nebo poškození.
Je mylný velmi rozšířený názor, že dopravní pojištění je zbytečné, neboť každou škodu,
ke které dojde od předání zásilky odesílatelem do okamžiku jejího vydání v místě určení,
musí uhradit poškozenému dopravce, případně zasílatel z titulu odpovědnosti. Na základě
tohoto předpokladu se pak dopravce pokládá za toho, kdo místo vlastníka přepravované zásilky
přebírá všechna rizika spojená se škodou na zásilce a nutně hledá vhodný způsob snížení
tohoto rizika prostřednictvím vlastního pojištění.
Postavení dopravce stejně jako zasílatele se však od postavení vlastníka přepravované zásilky
liší a každý z nich nese jiné riziko a má i jinou pojistnou potřebu. Zatímco vlastník pociťuje
škodu na zásilce jako vlastní újmu, dopravce může být za vzniklou škodu odpovědný a poškozený
má možnost domáhat se vůči němu náhrady škody na základě přepravní smlouvy. Na tomto místě je
nutno zdůraznit, že dopravce, příp. zasílatel za vzniklou škodu může být odpovědný, ale také
nemusí, neboť i v případě existující objektivní odpovědnosti má možnost prokázat, že vzniklé
škodě nemohl zabránit a tím se z odpovědnosti vyvinit. V takovém případě je nárok na náhradu
škody vůči němu neoprávněný a poškozený se nemůže úspěšně domáhat uhrazení vzniklé škody a to
ani tehdy, jestliže je dopravce pojištěn. Pojištění dopravce se totiž vztahuje pouze na
oprávněný nárok na náhradu škody vyplývající z právních předpisů a závazky dopravce převzaté
nad jejich rámec jsou z takového pojištění vyloučeny. Totéž platí obdobně i pro odpovědnost
zasílatele. Navíc je nutno mít na paměti, že při mezinárodní přepravě není uplatňován princip
neomezené odpovědnosti co do výše ručení, ale že náhrada škody je limitována a může být tedy
nižší než skutečná výše škody.
Proto je ze strany vlastníka přepravované zásilky neodpovědné spoléhat se na to, že v případě
poškození, zničení nebo ztráty zásilky uhradí škodu vždy dopravce nebo zasílatel, popřípadě
pojišťovna z titulu pojištění odpovědnosti dopravce nebo zasílatele.
Když dopravce nebo zasílatel tvrdí vlastníkovi přepravované zásilky, že náklad je pojištěn,
nebo že je dopravce pro případ škody na nákladu pojištěn, jedná se často o nesprávný výklad
smyslu a účelu pojištění odpovědnosti. Tímto pojištěním totiž nejsou kryty zájmy a rizika
vlastníka přepravované zásilky. Pouze pojištění zboží nebo zásilek během přepravy (tj. dopravní
pojištění) může vlastníkovi zaručit krytí jeho rizik s přímou a plnou náhradou pro případ věcné
škody na zásilce, aniž by bylo nutno zkoumat a prokazovat odpovědnost dopravce a domáhat se náhrady
škody na něm.
Ačkoliv se na první pohled může zdát, že se oba druhy pojištění překrývají a že jedno z nich je
pro přepravní rizika dostatečné, zkušenosti a praxe prokazují, že se uvedená pojištění vhodně
doplňují. Jenom tehdy, když každý ze zúčastněných uzavře pojištění určené pro krytí jeho rizik
vyplývajících z vlastnictví zásilky nebo z odpovědnosti za zásilky, můžeme hovořit o správném a
účelném zmenšení rizika prostřednictvím pojištění.
Zdroj: časopis Tachograf 20/97
|